Wat is een KPI dashboard?
DATA KINGDOM houdt zich dagelijks bezig met het ontwikkelen van dashboards. Steeds vaker zien we dat er behoefte is aan een KPI dashboard. Maar wat is dat nu precies?
Een dashboard is een informatie management instrument wat de actuele status toont. Een dashboard kan over veel verschillende zaken gaan. Denk hierbij aan een dashboard in uw auto, waar constant de actuele status wordt weergegeven van uw snelheid, de brandstofvoorraad en de temperatuur van het motorblok.
Door de digitale transformatie van de hedendaagse samenleving is er steeds meer informatie beschikbaar. Deze waardevolle informatie heeft het management van een organisatie nodig om goed onderbouwde keuzes te kunnen maken over welke richting de organisatie op gaat, of wat de volgende stap gaat zijn in de dagelijkse operatie. Deze managementinformatie kan gebundeld worden in een dashboard. Zodat u, net zoals bij het voorbeeld van het dashboard in uw auto, constant op de hoogte bent van hoe uw organisatie ervoor staat.
Om te zorgen dat er op relevante zaken gestuurd wordt, kunnen KPI’s in het leven geroepen worden. Een KPI – afkorting voor key performance indicator – is een variabel dat gebruikt wordt om het succes van een organisatie, actie of afdeling te kunnen meten. Meerdere KPI’s gecombineerd geven een totaalbeeld van de voortgang en het succes. Vaak hebben organisaties duidelijke doelstellingen die vertaald kunnen worden naar meetbare statistieken. Deze statistieken kunnen dienen als KPI’s.
Wat voor KPI’s?
Voorbeelden van KPI’s zijn:
- Omzet (of omzetgroei)
- Aantal bezoekers van de website
- Aantal klachten
- Gemiddelde reactiesnelheid op e-mail
- Aantal nieuwe klanten
- Aantal bestellingen
- Aantal volgers op sociale media
Een variabel kan pas een KPI genoemd worden, wanneer hier op gestuurd kan worden. DATA KINGDOM kan helpen met het definiëren van de KPI’s die relevant genoeg zijn om dagelijks te monitoren. Dit doen wij door middel van een design thinking sessie waarbij we kijken naar de uitdagingen en doelen van de organisatie.
Wanneer een organisatie een overzichtelijk dashboard maakt met de kritieke prestatie indicatoren, spreekt men van een KPI dashboard. Een KPI dashboard toont dus de actuele status van de voortgang op de doelstellingen van de organisatie. Wanneer een organisatie een KPI dashboard heeft, zal deze dus beter in staat zijn om te sturen op successen die leiden tot het behalen van het doel. Bijvoorbeeld bijsturen op ziekteverzuim door de focus te leggen op de medewerkers hun gezondheid of het investeren in opleidingen voor het verhogen van het kennisniveau in de organisatie wat resulteert in hogere kwaliteit en efficiëntie.
Om de voortgang op de doelstellingen voor iedereen inzichtelijk te hebben, kan het management er voor kiezen om dit dashboard op een overzichtelijke manier met de organisatie te delen. Dit kan op een televisiescherm in het bedrijfsrestaurant, maar ook door het beschikbaar stellen van een online dashboard op het intranet.
Wilt u ook een KPI dashboard voor uw organisatie?