Sales dashboard

Wat was de vraag? 

De commercieel directeur van IMK Opleidingen had weinig tot geen inzicht in het succes van de sales activiteiten. Er worden veel offertes de deur uitgedaan, maar er was weinig bekend over hoe effectief de sales activiteiten daadwerkelijk zijn. Het werd pas inzichtelijk als er ook daadwerkelijk conversies plaatsvonden. DATA KINGDOM werd gevraagd een voorstel te maken van een dashboard dat meer inzicht zou geven in de sales organisatie. 

Waar kijken we naar?

Data vanuit: 

  • STB Opleidingen 

Bijvoorbeeld: 

  • Offertes per vertegenwoordiger 
  • Totale conversiepercentage 
  • Gemiddeld geoffreerd bedrag 
  • Aantal herhaal opdrachten bij bestaande klanten
  • Offertes voor nieuwe versus bestaande klanten
  • Slagingskans per vertegenwoordiger 
    Caliber dashboard

    Wat is de toegevoegde waarde van het dashboard?

    IMK Opleidingen heeft dankzij het dashboard, inzicht in het succes van de sales activiteiten. Op basis van onderbouwde data is het voor IMK Opleidingen nu mogelijk om in te zien wat de verwachte omzet gaat zijn. Ook kunnen vertegenwoordigers beter gecoacht worden in hun sales activiteiten en is in 1 muisklik zichtbaar welke trainingen zo interessant zijn dat ze vaker worden afgenomen. IMK Opleidingen maakt vanaf nu sterk onderbouwde keuzes op basis van data en feiten.  Voor een volledige weergave van de sales demo dashboard van IMK Opleidingen, kunt u hier verder bekijken. 

    Consultant perspectief complexe datamodel flextender

    Hoe gaan wij te werk?

    Om ervoor te zorgen dat uw finance dashboard perfect aansluit op de behoeften van uw organisatie, doorlopen we een zorgvuldig proces:

    Data strategie sessie: In deze sessie komen we vooral halen, wat is de strategie van het bedrijf, is er een data strategie, wat zijn de belangrijkste KPI’s en de definities. Welke bronnen zijn er beschikbaar? Samen bespreken we de wensen voor het design van het dashboard.

    Inspiratiesessie: Met de input van de data strategie sessie in de hand, werken we een inspiratie dashboard uit. Daarvoor gebruiken we dummy data. In de inspiratie sessie presenteren we het dashboard en scherpen we de requirements en definities uit de Data Strategy sessie verder aan.

    Implementatie: daarna gaan we bronnen ontsluiten (bronsystemen, databases, excel, API’s), modeleren, visualiseren, governance inregelen en trainen. En het belangrijkste, gezamenlijk borgen dat data gedreven werken omarmt wordt in de organisatie. Hieronder kun je per fase gedetailleerd zien hoe we te werk gaan.

    Neem contact met ons op!