bullhorn-light

Upcoming: Power Bi Training op 21 mei, schrijf je hier in. Rondetafelsessie: De CFO van de toekomst op 21 mei, schrijf je hier in.

Klantcase: Marketing Movement – Grip op data met efficiënte API-integraties

In deze klantcase bekijken we hoe Marketing Movement, gespecialiseerd in klantgerichte communicatie en groei, hun salesproces heeft geoptimaliseerd met een op maat gemaakt dataplatform van DATA KINGDOM. We lichten toe hoe API-integraties en efficiënte dataoplossingen hebben bijgedragen aan betere operationele processen en realtime inzichten.

Neem contact op
Data-analyse Proces

Over Marketing Movement

Marketing Movement ondersteunt bedrijven met telemarketing, klantenservice, dataverrijking en verduurzamingsadvies. Met een focus op klantgerichte communicatie en groei, helpen zij bedrijven hun klantcontact te optimaliseren, nieuwe markten aan te boren en in contact te komen met potentieel waardevolle klanten. Hun missie is om bedrijven te laten groeien door strategische klantcontactoplossingen die vertrouwen en resultaten opleveren. Sinds de oprichting in 2022 hebben ze honderden bedrijven ondersteund en zijn ze uitgegroeid tot een toonaangevende speler met meerdere locaties in Nederland.  

Uitdaging

Marketing Movement ziet de toegevoegde waarde van data gedreven werken en wil hier maximaal gebruik van maken om hun salesproces te optimaliseren. De grote hoeveelheid data, verspreid over veel systemen, maakte dat moeilijk.   

De vraag aan DATA KINGDOM was om alle verschillende bronnen te ontsluiten en deze samen te voegen in één overzichtelijk en gecentraliseerd data platform.  

In bepaalde bronnen wordt dagelijks nieuwe data toegevoegd en oude data aangepast. Om te waarborgen dat Marketing Movement steeds de meest recente data tot zijn beschikking heeft, heeft DATA KINGDOM deze data door middel van een API, een directe koppeling met de databron, ontsloten.  

Wat zijn API's?

Een API, oftewel een Application Programming Interface, is een code waarmee het ene computerprogramma kan communiceren met het andere. Bij het ontsluiten van data doet deze code een verzoek bij de databron om bepaalde data op te halen. Hiermee wordt er feitelijk dus een live connectie gemaakt tussen de databron en de data visualisatie applicatie en/of een lakehouse waarin de data gecentraliseerd wordt opgeslagen. 

Aanpak

Om Marketing Movement te helpen hun datavraagstukken op te lossen, heeft DATA KINGDOM een robuust maatwerk data platform voor ontwikkeld waarin de data uit de verschillende bronnen gecentraliseerd wordt. Een belangrijk onderdeel hiervan was het ontsluiten van databronnen door middel van APIs 

1 Bepalen van de benodigde bronnen:

De eerste stap bij het ontsluiten van data door middel van apis is het bepalen van de benodigde bronnen. Er zijn een hoop verschillende systemen, waaronder bedrijfstoepassingen zoals Dynamics, Twinfield en andere boekhoudpakketten of management tools, waaruit we data kunnen ontsluiten. Bij Marketing Movement waren de belangrijkste bronnen LeadDesk, Salesdock en de publieke bron van de KvK. 

2 Veilig verkrijgen van toegang:

Om ervoor te zorgen dat niet iedereen toegang heeft tot iedereens data maken de meeste APIs gebruik van een API sleutel en/of een gebruikersnaam en wachtwoord combinatie. DATA KINGDOM verwerkt deze op een veilige manier in de code zodat goede beveiliging gewaarborgd blijft. 

3 Ontwikkeling van de code:

DATA KINGDOM ontwikkelde voor Marketing Movement verschillende queries, doorgaans in Python, die op een efficiënte en veilige manier de benodigde data ophaalde uit de gewenste bronnen en die daarna wegschreef naar het Lakehouse

4 Ophalen van de data:

In eerste instantie wordt met de ontwikkelde code de historische data opgehaald. Nadat deze gecentraliseerd is weggeschreven in het Lakehouse wordt een refresh getriggerd. Hoe vaak de data ververst wordt hangt af van de behoeftes van het bedrijf. Bij Marketing Movement wordt de data iedere ochtend ververst.

5 Instellen van incrementeel vernieuwen:

Omdat Marketing Movement te maken had met een groot volume aan data was het belangrijk om het vernieuwingsproces zoveel mogelijk te optimaliseren. Incrementeel vernieuwen biedt hier een efficiënte oplossing doordat het alleen de meest recente data ververst en oude data (die ongewijzigd blijft) niet. Dit versnelt het proces en zorgt ervoor dat er minder resources verbruikt worden. Dit beperkt de maandelijkse kosten voor de architectuur.

6 ‘Upserten’ van de data:

Om de data van Marketing Movement uit verschillende bronnen samen te voegen en met elkaar te kunnen verrijken maken we gebruik van ‘upserten’. Het woord upsert is een combinatie van de woorden update en insert. Hierbij wordt in de master tabel gezocht op een unieke key en worden cellen opgevuld met data uit alle verschillende bronnen indien er een record met de unieke key bestaat. Dit record wordt dan bijgewerkt danwel verrijkt (update). Ook data die gewijzigd is in een al bestaande regel kan hier mee ge-update worden (zoals een sale status die van “in afwachting” naar “geaccepteerd” veranderd). Dit verrijkt de data en zorgt ervoor dat Marketing Movement altijd de meest recente gegevens tot zijn beschikking heeft.  

Indien er in het proces een nieuwe unieke key wordt geladen, wordt deze toegevoegd aan de dataset (insert). 

Met deze aanpak heeft DATA KINGDOM een solide basis gelegd voor Marketing Movement om optimaal gebruik te maken van hun data en de inzichten te benutten voor strategische en operationele verbeteringen.  

Resultaten

Het ontsluiten van de verschillende bronnen door middel van APIs heeft Marketing Movement op verschillende fronten vooruitgeholpen:  

Data Kingdom Team

Ook datagreven werken?

Plan een vrijblijvende demo in of neem direct contact met ons op.

Plan een demo in
Wordt ook Koning

Centralisatie van data uit verschillende bronnen: Door het ontsluiten van verschillende bronnen met behulp van APIs hebben we de data centraal op kunnen slaan voor Marketing Movement in hun dataplatform. Centralisatie van data geeft meer overzicht en inzicht waardoor er beter data gedreven beslissingen gemaakt kunnen worden en men er zeker van kan zijn dat ze geen informatie over het hoofd zien. 

Veilige extractie van de data: Met de codes die DATA KINGDOM geschreven heeft kan Marketing Movement er zeker van zijn dat de data niet alleen op een efficiënte maar ook op een veilige manier opgehaald wordt. Encryptie van onder andere API sleutels, gebruikersnamen en wachtwoorden wordt hiervoor ingezet.  

Automatisering van het proces: De APIs die DATA KINGDOM gemaakt heeft voor Marketing Movement hoeven maar één keer opgezet worden en halen daarna automatisch nieuwe data op.  

Altijd de laatste data: De data uit de verschillende bronnen kan zo vaak als gewenst ververst worden. Voor Marketing Movement betekent dit dat iedere ochtend de laatste data beschikbaar is, waardoor CEO Jamal Limam altijd op basis van de meeste recente gegevens beslissingen kan maken.  

Met het nieuwe data platform kan Marketing Movement operationele processen beter uitvoeren en hun sales agents effectiever laten werken. Het resultaat? Klanten worden beter bediend, interne efficiëntie wordt verhoogd en de verbeterde datakwaliteit draagt direct bij aan een hogere winstgevendheid. Deze oplossing versterkt de datagedreven strategie van Marketing Movement en zet hen op een pad van duurzame groei.

Jamal Limam

Onze klant aan het woord

Jamal Limam, CEO, Marketing Movement over de samenwerking:

“Met het nieuwe data platform hebben we niet alleen onze datakwaliteit en -veiligheid verbeterd, maar ook onze interne processen geoptimaliseerd. Dankzij de centrale opslag en de intuïtieve tools kunnen we nu datagedreven werken, onze klanten beter bedienen en onze winstgevendheid verhogen. DATA KINGDOM heeft ons geholpen een solide basis te leggen voor duurzame groei.”

Meer weten? Boek een gratis adviesgesprek

Logo Data Kingdom