Klantcase: Lumission - Voorspellend sales Dashboard
Op basis van patronen uit het verleden de toekomst voorspellen door middel van Data Science, voor Lumission heeft DATA KINGDOM dit gedaan voor de sales, lees hieronder hoe.
Over Lumission
Lumission is een vooruitstrevende organisatie in de verlichtingssector. Lumission ontwikkelt en produceert premium LED-verlichting. Dat doen ze met een duidelijk doel: ze willen dat iedereen ontdekt hoe hoogwaardig en veelzijdig LED-technologie kan zijn. Dit doen ze door alleen gebruik te maken van de beste componenten. Niet alleen qua LED-modules zelf, maar ook op het gebied van drivers en koeling.
Uitdaging
Lumission wil grip krijgen op toekomstige verkopen om beter te anticiperen op marktveranderingen en klantbehoeften. De uitdaging is om betrouwbare verkoopvoorspellingen te genereren voor verschillende productgroepen.
Door een gebrek aan geavanceerde voorspellingsmethoden is het lastig om trends, seizoenspatronen en onregelmatige vraag in kaart te brengen. Dit resulteert in inefficiënt voorraadbeheer en het risico op zowel tekorten als overschotten. Lumission zoekt een oplossing die nauwkeurige inzichten biedt en datagedreven besluitvorming mogelijk maakt.
Aanpak
DATA KINGDOM ontwikkelde een innovatieve oplossing door gebruik te maken van diverse voorspellingsmodellen. Het project bestond uit meerdere fasen:
Data uit Lumission’s ERP-systeem Navision werd ontsloten en gestructureerd.
Drie complementaire methoden worden ingezet:
- Exponential Smoothing: Flexibel model voor korte- tot middellange termijnvoorspellingen, rekening houdend met trends en seizoenspatronen.
- ARIMA (AutoRegressive Integrated Moving Average): Krachtig model dat trends en autocorrelaties in data integreert, met SARIMA als variant voor seizoensgebonden patronen.
- Croston-model: Speciaal ontwikkeld voor intermitterende vraag, ideaal voor producten met een onregelmatige verkoopfrequentie.
Het Sales Dashboard is op maat ontwikkeld. Hieraan zijn de inzichten in voorspelde verkopen, werkelijke verkopen, en seizoenspatronen toegevoegd.
Voorspellingsnauwkeurigheid wordt beoordeeld en geoptimaliseerd door betrouwbaarheidsscores en error-metrics weer te geven.
Ook datagreven werken?
Plan een vrijblijvende demo in of neem direct contact met ons op.
Resultaten
Met de nieuwe oplossing heeft Lumission:
Het Sales Dashboard heeft Lumission geholpen om proactieve, datagedreven beslissingen te nemen en de operationele efficiëntie aanzienlijk te verhogen.