Hoe Data Kingdom voorop blijft met de nieuwste BI-trends: Fabric
Belangrijke BI tools
Binnen ons vakgebied zijn het afgelopen jaar twee belangrijke tools gelanceerd; Fabric en ChatGPT. Deze post is het tweede deel van een tweeluik over trends en innovaties in ons vakgebied. We schreven in het vorige deel over de rol van ChatGPT. In dit deel bespreken we de opkomst van Fabric en wat dit voor ons en onze klanten betekent.
Fabric
Voor ons als bedrijf, met de roots in Power BI, is Fabric nog een relatief nieuwe paraplu aan producten. Zoals u wellicht weet, bestaat Fabric uit een hele serie diensten en services. Deze zijn ingedeeld in een aantal categorieën, te weten Power BI, Data Factory, Data Activtor, Industry Solutions, Real-Time Intelligence, Data Engineering, Data Science en Data Warehouse.
Ervaringen en innovaties met Fabric
Veel technische namen dus. Een deel bestond al en is re-branded, maar er zijn ook een aantal producten geheel nieuw. De afgelopen maanden hebben wij de nodige ervaring opgedaan met enkele van deze producten. Zo draait ons interne sales dashboard op Notebooks, Pipelines en Onelake, hebben we voor een klant uitvoerig Data Activator getest, en hebben we ervaring opgedaan in Gen2 Dataflows. Andere initiatieven lopen, en meerdere consultants zijn bezig met het leerpad naar de Microsoft certificering specifiek voor Fabric services.
Daarnaast houden we ook goed alle nieuwe content in de community bij, zoals webinars en blogs. Microsoft brengt daarnaast in hoog tempo nieuwe opties en features uit, die we natuurlijk ook proberen bij houden.
Data engineering gedeelte van Fabric
Voor onze klanten zit de meerwaarde nu voornamelijk in het data engineering gedeelte van Fabric. Power BI is van nature minder goed toepasbaar voor data opslag, en met de komst van Fabric is het ontwikkelen van data opslag oplossingen met de data engineering services makkelijker geworden. Dit geeft klanten weer extra mogelijkheden. Data science oplossingen kunnen bijvoorbeeld eenvoudiger worden uitgerold, het ‘snapshotten’ van data is nu bereikbaarder geworden, en we kunnen workloads verdelen over meerdere fasen en zo de eindgebruiker er minder mee belasten.
De toekomst van analytics
Op langere termijn hebben wij voornamelijk grote verwachtingen van de predictive en prescriptive analytics oplossingen. Bij predictive gaat het om voorspellen. De stap erna, prescriptive, draait het om vragen zoals “what should be done?”. Dus niet alleen voorspellen, maar daar aan gekoppeld ook een advies. Simulaties, neurale netwerken en event processing spelen hierin een rol.
Dat lijkt toekomstmuziek, maar wij zijn er van overtuigd dat die toekomst helemaal niet meer zo ver weg is. En met Fabric is dit zeker weer een stapje dichterbij gekomen. Wij gaan mee in deze ontwikkeling door intensief te proberen, testen, innoveren en op te leiden. De eerste Fabric oplossingen zijn gebouwd, en we verwachten dat we dit steeds meer gaan doen bij onze klanten.
Steven Annegarn
King Expert Officer @ Data Kingdom