Overzichtelijk dynamisch dashboard
Het kan ook anders!
Onderstaand Power BI dashboard is wat je vaak ziet binnen organisaties. Veel informatie op één pagina. Maar het kan ook anders!
Hieronder zal er wat meer uitleg worden gegeven op basis van een ontwikkeld Sales Dashboard. In dit dashboard wordt de data uit de CRM tool Pipedrive geautomatiseerd opgehaald door middel van een API (in een latere post meer daarover) en vervolgens gebruikt voor data interpretatie en presentatie door visuals in Power BI. Uiteraard heeft Pipedrive ook enkele dashboards die je kunt bekijken in de tool en via automatisering maakt deze tool het leven van de sales medewerker een stuk eenvoudiger.
Het nadeel is dat je als manager in het bronsysteem moet kijken en de informatie net niet helemaal hetgene weergeeft wat aansluit bij de strategie van jouw bedrijf.
Activiteiten Dashboard
Hierboven zie je het activiteiten dashboard. Dit dashboard wordt gebruikt bij de weekstart van het sales team om de sales activiteiten te bespreken. In feite dezelfde informatie als in het bronsysteem. Echter in één oogopslag zie je het aantal activiteiten. Kun je filteren op periode, status, team en sales medewerker.
Met één klik ga je naar de details. Binnen twee minuten weet de manager waar het team staat en heeft het overzicht.
Dealflow Dashboard
Bovenstaand dashboard kent eigenlijk maar drie visuals op de pagina, en deze bieden de gebruiker alle informatie die nodig is. In één overzicht kun je zien hoe de dealflow van jouw organisatie er voor staat.
In Pipedrive zelf kun je ook het aantal deals zien, en ook per stadium. Dit is hier gevisualiseerd, wat is toegevoegd is dat je kunt zien vanuit welke fase in je dealflow de deal is gekomen. Deze informatie wordt gebruikt om de voortgang van je Dealflow te managen.
Wil je weten over welke deals het gaat? Via één klik kun je de details van de betreffende deals zien.
Tweede doel van dit dashboard is de productiviteit van de sales medewerkers te meten. Elke fase heeft een bepaalde tijdsduur. Door deze historische data te koppelen aan de mutaties in dealflow kun je uitrekenen wat de totale dealflow is geweest voor een medewerker.
Dynamisch Dashboard
Beide voorbeelden laten een dynamisch dashboard zien. De pagina zelf geeft de belangrijkste informatie overzichtelijk weer, met de mogelijkheid om naar de details te gaan.
Waar je elders vaak een statische one-pager ziet, met veel visuals op één pagina vinden wij het belangrijk dat de data beschikbaar is wanneer er om gevraagd wordt. Dit om rust te behouden. Zie het als een 3 dimensioneel proces, waarbij het dashboard is opgebouwd uit meerdere lagen.
Jason Langie
Prins Data & Analyse @ Data Kingdom