4 Redenen waarom Microsoft Fabric AI-implementaties binnen uw bedrijf succesvol maakt
Wilt u Artificial Intelligence (AI) succesvol implementeren binnen uw bedrijf? Ontdek hoe Microsoft Fabric als krachtig BI-platform de sleutel kan zijn tot efficiënte en effectieve AI-toepassingen. In dit blog verkennen we vier cruciale redenen waarom Fabric de integratie en het beheer van AI in uw organisatie kan optimaliseren.
AI implementeren
Steeds meer bedrijven willen AI implementeren, maar vaak zonder duidelijk plan. Microsoft Fabric kan hierin een cruciale rol spelen. In dit blog leggen we je dit graag uit.
Het belang van LLM’s en data-analyse
Veel organisaties willen immers “iets met AI” gaan doen. Of dat concreet genoeg is laat ik even in het midden, maar ontegenzeggelijk is het zo dat AI in steeds meer bedrijven zijn intrede doet. Het is hierbij goed om een klein onderscheid te maken; de AI technieken achter bijvoorbeeld ChatGPT enerzijds, waarbij het gaat om large language modellen (LLM). En anderzijds de AI technieken die het voorspellen op basis van data mogelijk maken en daarbij ook adviezen geformuleerd kunnen worden. Dit zijn aspecten die cruciaal zijn in predictive en prescriptive analytics.
Steeds meer bedrijven willen AI implementeren, maar vaak zonder duidelijk plan. Microsoft Fabric kan hierin een cruciale rol spelen.

Waarom Fabric essentieel is voor AI en LLM-integratie
Bedrijven die LLM-modellen willen benutten en integreren in hun organisatie, zullen ontdekken dat de LLM modellen veel historische data en rekenkracht nodig hebben. En dit geldt natuurlijk ook voor de AI technieken die kunnen voorspellen.
Een goede aansluiting tussen business behoeften en de techniek zelf is uiteraard ook cruciaal, anders is de AI investering al snel waardeloos.
We hebben het dus over grote hoeveelheden data, over veel rekenkracht, en dit alles moet goed beheerd worden. Dit is waar een data platform zoals Fabric om de hoek komt kijken. Je zult het niet redden met enkel api’s op bronsystemen, verouderde on-premise hardware en Excel sheets.
Fabric is daarmee een oplossing voor de noodzaak een goed dataplaform als ‘backbone’ beschikbaar te hebben voor de diverse AI toepassingen.

Vier manieren waarop Fabric AI succesvol maakt
Onderstaand beschrijf ik welke de vier belangrijkste manieren zijn waarop Fabric bijdraagt aan een succesvolle implementatie van AI binnen uw bedrijf.
- Gecentraliseerde data opslag: middels Fabric kan één centrale locatie voor data (OneLake) gecreeerd worden, waar alle data samen komt. Zowel gestructureerde als ongestructureerde data vindt er zijn plek. Zowel real-time data als historische data. En dankzij de verschillende transformatie mogelijkheden kan data ook zó worden bewerkt dat het optimaal klaar staat voor de verschillende AI toepassingen.
- Schaalbaarheid: De verschillende resources kunnen desgewenst automatisch mee schalen met de workloads. Dat biedt optimale flexibiliteit zonder je druk te moeten maken over investeringen in, en beheer van hardware.
- Native Machine-Learning en AI features: het voorspellen via Machine Learning modellen kan zelf rechtstreeks binnen de Fabric interface, dankzij de integratie van Azure Machine Learning. Modellen bouwen, trainen en evalueren; het kan allemaal. Ook heeft Power BI AI functionaliteiten (zowel visuals als in de modelleringslaag) en kunnen bedrijven hun eigen AI modellen integreren in Fabric.
- Integratie met huidige systemen en processen: Fabric integreert eenvoudig met bestaande toepassingen. Denk aan Excel, Teams, Power BI, Power Apps, Power Automate, enzovoort.
Fabric is de Basis voor AI-succes
Natuurlijk zijn er meer Platform as a Service producten dan Fabric, en ook die kunnen ongetwijfeld van toegevoegde waarde zijn. Maar het begint wel bij zo’n platform.
Iets met AI gaan doen? Zorg dan eerst voor een goede basis, in de vorm van een solide en goed data platform. Wij ondersteunen je graag bij de implementatie van data platformen zoals Fabric.

Benieuwd hoe Fabric AI kan helpen transformeren binnen jouw organisatie? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Steven Annegarn
CTO & Managing Partner @ Data Kingdom


WORD OOK
KONING(IN)
VAN UW EIGEN DATA!
Maak beslissingen op basis van onderbouwde feiten in plaats van onderbuikgevoel. Krijg controle over uw eigen data!